It is with profound sadness that we announce the passing of our beloved father, Russell Malone, a Grammy Award-winning jazz guitarist whose music touched the lives of many around the world. He suffered a massive heart attack on August 23rd, 2024 following an extensive battle with end stage kidney failure.
Russell’s journey began in 1963 in Albany, Georgia, where he first discovered his passion for music as a child playing in church. His extraordinary talent and dedication to his craft led him to start playing in local clubs at the age of 16, allowing him to truly develop and sharpen his gift as a jazz artist, and would ultimately lead him to share his talent with audiences across the globe. Over the course of his nearly 40 year career, he collaborated with a diverse range of artists, including Harry Connick Jr., Branford Marsalis, Diana Krall, Ron Carter, George Benson, Sonny Rollins, Aretha Franklin, Earth, Wind, and Fire, George Duke, Lizzo, Christina Aguilera, and a multitude of others.
Throughout his remarkable career, Russell released 16 albums, leaving an indelible mark on the world of jazz and beyond. His performances brought joy and inspiration to audiences across the globe, and his legacy will continue to resonate in the hearts of all who were fortunate enough to experience his music. In addition to performing and recording, Russell also found his second calling as a music professor. At the time of his passing, he was a part of the music faculty at William Paterson University, located in Wayne, New Jersey.
Even after falling ill, Russell refused to ever stop creating music and performing for the fans whom he adored. As his health took a sharp decline in recent years, he continued to record, perform, and teach, because music was what he loved most. Our father always put others before himself and made a point to present his best self through his music, because he understood that was his everlasting legacy.
Russell departed this life in Tokyo, Japan after doing what he loved most—sharing his music with the world. While we are heartbroken and truly devastated by his loss, we find comfort in knowing that his spirit lives on through his music and the countless lives he touched.
We sincerely appreciate and are deeply touched by the outpour of love, support, thoughts, and prayers shown to our family during this difficult time as we mourn the loss of our father, brother, son, mentor, and friend.
Como parte de la celebración de 40 años de gestión cultural, el pasado domingo 28 julio, el taller TACUAFAN presentó su proyecto Caribe Jazz en Ventana al Jazz en El Condado.
Cientos de personas disfrutaron de una variada y excelente propuesta musical de Caribe Jazz, presentada por su fundador y director Victor López Ramírez. Caribe Jazz fue el acto que cerró el evento Ventana al Jazz que comenzó a las 4:30pm con Dew, grupo de estudiantes de la Universidad de Puerto Rico, seguido por la cantante Michelle Brava, acompañanda por Manolo Navarro (Piano), Pepe Negrón (bajo), Frankie Pérez (saxofón) y Héctor Matos (batería).
A las 7:30pm suben a escena los músicos de Caribe Jazz y Víctor López.
Bajo la impecable dirección musical del bajista Julio Badillo, Caribe Jazz da comienzo a su presentación con el estándar de Jazz "Caravan", composición del trombonista boricua Juan Tizol, quien desde la década de 1930 fue integrante de la orquesta de Duke Ellington.
Excelente trabajo durante toda la presentación de Luis Vázquez en el piano y de la sección de vientos de Caribe Jazz: Glen Díaz - trompeta, Michael Ortiz - trombón y Luis Rafael Torres - saxofón.
La sección rítmica; Ivan Maldonado, Juan Sánchez y el tambor mayor, el Maestro Jesús Cepeda en el barril de Bomba y panderos se destaca especialmente en los temas, "Baila Plena" de Papo Vázquez y "Caminando por Cangrejo" de David Cuevas.
Diego Romero provee la voz en "Baila Plena". Y en "Caminando por Cangrejo" la Maestra Maribella Burgos, como nos tiene acostumbrados, es pura elegancia en el baile de Bomba al ritmo de los precisos toques del tambor del Maestro Jesús Cepeda.
El cuatrista y profesor del Conservatorio de Música, Orlando Laureano sube al escenario para regalar al público una exquisita interpretación de "Montecristi", composición del cuatrista Pedro Guzmán. Lo acompañan las cuerdas de Marcos Jiménez y Gabriel Pérez en los violines y Viviam Méndez en el violoncello.
Luego de una interesante travesía por el folclor yoruba con el tema"Oya" en la voz de Marick Lewaii, Caribe Jazz culmina su exitosa presentación con tres temas de jazz latino; "Spider Night" del virtuoso del timbal Edwin Clemente, "María Cervantes" clásico del pianista Noro Morales y "Perdido", otro estándar de Jazz de Juan Tizol.
Música:
CARAVAN - JUAN TIZOL
BAILA PLENA - PAPO VÁZQUEZ
CAMINANDO POR CANGREJO - DAVID CUEVAS
MONTECRISTI - PEDRO GUZMÁN
OYA, FOLCLOR YORUBA - ARREGLO GRUPO SINTESIS, CUBA
SPIDER NIGHT - EDWIN CLEMENTE
MARIA CERVANTES - NORO MORALES
PERDIDO - JUAN TIZOL
Músicos:
Glenn Díaz - Trompeta
Michael Ortiz - Trombón
Luis Rafael Torres - Saxofón
Marcos Jiménez - Violín
Gabriel Pérez - Violín
Viviam Mendez - Violonchelo
Juan Sánchez - Percusión
Ivan Maldonado - Percusión
Luis Vázquez - Piano
Julio Badillo - Bajo y dirección musical
Jesús Cepeda - Percusión de Bomba y plena
Maribella Burgos - Danza de Bomba
Orlando Laureano - Cuatro
Diego Romero - Voz
Marick Lewaii - Voz
Víctor López - Gestor Cultural
Sobre TACUAFAN
TACUAFAN (Taller Cultural Afro Antillano), es un proyecto cultural musical de base comunitaria fundada y operada por Víctor López Ramírez en Barrio Obrero, Puerto Rico. En TACUAFAN se ha promovido el acervo músico cultural de Puerto Rico y el Caribe, a través de: simposios, eventos especiales, conciertos, conferencias ilustradas, películas documentales y publicaciones discográficas.
ACirc presenta el estreno mundial de
"Suite San Juan Astral" del baterista Fidel Morales
El concierto será el viernes 16 de
agosto de 2024 en el centro cultura El Bastión en el Viejo San Juan
11 de agosto de 2024 San Juan—
Como parte de su compromiso con el fomento de las artes en Puerto Rico, la
organización ACirc presentará el estreno mundial de “Suite San Juan Astral”, una innovadora composición del
baterista y compositor Fidel Morales,
que tendrá lugar el viernes 16 de agosto de 2024 a las 8:00 PM en el centro
cultural El Bastión.
Esta obra, desarrollada durante la residencia
artística de Fidel Morales este verano en El Bastión, es una fusión de la bomba
puertorriqueña con otros ritmos caribeños y el jazz, inspirada en las casi dos
décadas que Morales ha vivido en Puerto Rico. “Suite San Juan Astral"
refleja la profunda conexión de este maestro músico habanero con la cultura y
el espíritu de San Juan, explorando las sonoridades que caracterizan a la
ciudad y su gente.
ACirc ha promovido residencias artísticas como esta
con el propósito de apoyar el proceso creativo de artistas y promover la
creación de obras que resalten la riqueza cultural de Puerto Rico. "En ACirc, nos enorgullece
profundamente presentar 'Suite San Juan Astral' y tener al maestro Fidel
Morales en nuestra casa. Para nosotros, el programa de residencias y talleres
es una de nuestras metas más importantes, ya que buscamos ofrecer a los
artistas no solo un espacio para la creación, sino también un apoyo irrestricto
que cubra materiales y otras necesidades esenciales de su proceso creativo. Es
parte de nuestra misión continuar apoyando e inspirando a nuestros artistas a
seguir investigando y creando", explicó Maximiliano Rivas, director
ejecutivo de ACirc.
“Suite San Juan
Astral" es un claro ejemplo de cómo las raíces tradicionales pueden
dialogar con elementos contemporáneos para crear una experiencia artística
excepcional. "Esta suite es un
tributo a la intensa energía de San Juan, una ciudad que me ha dado tanto a
nivel personal y artístico. Quise plasmar esa esencia en una obra que conecte
con las emociones del público y celebre nuestra herencia cultural común desde
una perspectiva contemporánea," expresó Fidel Morales al hablar de su
nueva composición.
El evento contará con la participación de destacados
músicos, entre ellos Antonio Luis Orta en el saxofón, Ramón Vázquez en el bajo,
Richard A. Peña Medina en la guitarra, Roig Berríos en la trompeta, Tommy Lee
Ramos en la percusión, William García en el piano, Julito Gastón en la
percusión, Carlos Guillén en la percusión y Juan José Hernández (San Juan
Habana), Nelie Lebrón y Dennis Lebrón en las voces.
Para las personas que no puedan asistir el viernes al
concierto —y para todas aquellas interesadas en conocer más del proceso
creativo y de preparación de la obra—, Morales y los músicos que le acompañan
ofrecerán un ensayo abierto a la comunidad el jueves, 15 de agosto de 2024, a
las 6:00 PM en El Bastión, ubicado en el 1 de la calle San Sebastián en el
Viejo San Juan, a la entrada del complejo de Casa Blanca.
El programa de residencias y talleres de ACirc es
posible gracias a una generosa subvención de la Fundación Mellon. La entrada al
concierto es libre de costo, pero se recomienda reservar sus boletos a través
de la web elbastion.org. Las puertas se abrirán a
las 7:00 PM. Más información se puede encontrar en las redes sociales de
@acircpr y @elbastionvsj.
Sobre ACirc: ACirc es una organización sin
fines de lucro, creada en 2013, dedicada a la promoción de las artes en Puerto
Rico, apoyando a artistas y proyectos que contribuyen al enriquecimiento
cultural del país. La asociación gestiona espacios de encuentro y desarrollo de
las artes en general y fomenta el intercambio cultural.
Abu Dhabi selected as 2025 International Jazz Day Global Host City: “Embodying the power of jazz to unite in our shared humanity”
Worldwide Celebration on April 30
Paris, Washington D.C. and Abu Dhabi, 10 JULY 2024 – Every year on 30 April, International Jazz Day is celebrated around the world, honouring the sound of artistic freedom. UNESCO Director-General Audrey Azoulay and UNESCO Goodwill Ambassador Herbie Hancock are pleased to announce that Abu Dhabi, United Arab Emirates, will serve as the Global Host of the 2025 edition of International Jazz Day.
“International Jazz Day heads to Abu Dhabi in 2025, infusing new energy and basking in the mélange of cultures. The celebration in this cosmopolitan city will embody the power of jazz to unite and delight in our shared humanity.”
Audrey Azoulay, Director-General of UNESCO
“Jazz is a language of unity and a beacon of hope that continues to inspire new generations of artists from all corners of the globe. In Abu Dhabi, a renowned group of international artists will join us to share their musical vision, build bridges through the power of music, and create harmony in our diverse world.”
Herbie Hancock, UNESCO Goodwill Ambassador
Presented in partnership with the Department of Culture and Tourism – Abu Dhabi (DCT Abu Dhabi), the celebration will be anchored around its cultural heritage defined as a tapestry of an Arab and Emirati culture. Classical instruments like Oud, Qanoon and Ney will introduce global audiences to ‘Arabic Jazz’. As the 2025 Global Host City, Abu Dhabi, the UNESCO Creative City of Music, will showcase the interplay of local musical traditions and Jazz dating back decades.
“We are honored that Abu Dhabi has been selected as the Global Host for the 2025 edition of International Jazz Day. This recognition underscores our city’s thriving music scene and unwavering commitment to cultural diversity and artistic excellence. As a UNESCO Creative City of Music, Abu Dhabi has long been a beacon of musical innovation, where traditional Arabian melodies blend seamlessly with global genres, creating a vibrant and unique cultural tapestry. Hosting International Jazz Day reaffirms our dedication to the arts and provides a global stage to showcase our dynamic music scene. Our city consistently celebrates and nurtures musical talent from around the world.”
HE Mohamed Al Mubarak, Chairman of DCT Abu Dhabi
Abu Dhabi’s investment in the culture sector has transformed the city into a global destination for arts and creativity, attracting world-class cultural institutions while also supporting home-grown institutions and its Arabic roots.
Along with the concert, educational programmes and community outreach are key features of the Day. On 30 April, Abu Dhabi will bring musical education to local schools across the city. Higher-education institutions like Berklee Abu Dhabi and New York University Abu Dhabi and other UAE-based universities will also open their doors, offering workshops and masterclasses in their lecture halls, exhibition spaces and auditoriums. Special attention will be paid to the participation of young musicians, encouraging them to cultivate their interest in music and pursue a career in jazz.
Established by the General Conference of UNESCO in 2011 and recognized by the United Nations General Assembly, International Jazz Day brings together countries and communities worldwide every 30 April. The day pays tribute to the art form of jazz, its capacity to bring people together, and its power to promote dialogue, freedom of expression, as well as respect for human rights and diversity.
The global movement has reached more than 2 billion people on all continents through education programmes, performances, community outreach and online platforms. The Herbie Hancock Institute of Jazz is the lead nonprofit organization charged with planning, promoting, and producing International Jazz Day each year.
With 194 Member States, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization contributes to peace and security by leading multilateral cooperation on education, science, culture, communication and information. Headquartered in Paris, UNESCO has offices in 54 countries and employs over 2300 people. UNESCO oversees more than 2000 World Heritage sites, Biosphere Reserves and Global Geoparks; networks of Creative, Learning, Inclusive and Sustainable Cities; and over 13 000 associated schools, university chairs, training and research institutions. Its Director-General is Audrey Azoulay. More information: www.unesco.org
About the Herbie Hancock Institute of Jazz
The Herbie Hancock Institute of Jazz preserves, perpetuates and expands jazz as a global art form, and utilizes jazz as a means to unite people of all ages, backgrounds and nationalities. The Institute is a nonprofit education organization with a mission to offer the world’s most promising young musicians college level training by internationally acclaimed jazz masters and to present public school music education programs for young people around the world. More information: www.hancockinstitute.org
About the Department of Culture and Tourism – Abu Dhabi
The Department of Culture and Tourism – Abu Dhabi (DCT Abu Dhabi) drives the sustainable growth of Abu Dhabi’s culture and tourism sectors, fuels economic progress and helps achieve Abu Dhabi’s wider global ambitions. DCT Abu Dhabi cements the ecosystem around a shared vision of the emirate’s potential, and use the best tools, policies, and systems to support the culture, creative and tourism industries. More information: dct.gov.ae
Chapter One: Una nueva generación puertorriqueña se abre camino en el jazz
El saxofonista y compositor puertorriqueño Ángel Cuyar presenta proyecto discográfico titulado "Chapter One". La grabación, disponible desde julio, culmina varios años de exploración musical y colaboraciones con músicos que representan una nueva generación en el género del jazz.
La nueva propuesta presenta una variedad de estilos musicales, desde Straight Ahead hasta Fusion y jazz latino. Cuyar, influenciado por músicos como Joshua Redman, Jaleel Shaw y Stan Kenton, ha creado un conjunto de composiciones que reflejan sus experiencias vividas y su pasión por la música.
"Este proyecto fue inspirado por mi deseo de explorar nuevas sonoridades y desafiarme como músico. Ha sido una experiencia gratificante trabajar en este álbum, y estoy emocionado de compartirlo con el mundo. Espero que esta sea solo la primera página de muchas más en mi carrera musical", expresó el novel artista.
El álbum, titulado "Chapter One", incluye diez temas originales con títulos como "De camino", "Pasos" y "Punto de vista". El lanzamiento está programado para el 25 de julio de 2024 y estará disponible en plataformas de streaming como Amazon Music, Apple Music, Spotify y Youtube Music, así como en formato de CD.
Angel Cuyar dio sus primeros pasos en la música en la Escuela Libre de Música Ernesto Ramos Antonini de San Juan y se desarrolló en el Conservatorio de Música de Puerto Rico. Allí tuvo la oportunidad de estudiar y tocar con grandes maestros del jazz a nivel local e internacional. En su joven carrera ha colaborado con una variedad de artistas y agrupaciones, entre los que se destacan la Orquesta de Quique Talavera, la Big Band de Charlie Sepúlveda, Cucco Peña, Sophy de Puerto Rico, Fidel Osorio y Pablito “El Indio” Rosario, entre otros.
Alto Sax Star Miguel Zenón Hits Creative Paydirt Delving Into California’s Complex and Promising History With Golden City
Out August 30, 2024 via Miel Music, album features Zenón with Miles Okazaki, Matt Mitchell, Dan Weiss, Chris Tordini, Daniel Díaz, Alan Ferber, Diego Urcola, Jacob Garchik Album release celebration November 14 at Columbia University’s Miller Theatre, NYC
Over the course of his brilliant and groundbreaking quarter-century career, Grammy Award-winning alto saxophonist and composer Miguel Zenón has reveled in doing the hard work, whether he was transforming Puerto Rican plena into a vehicle for improvisation or writing a body of tunes inspired by the history of the American continent. But no project he’s tackled has involved the kind of intensive, granular research required by Golden City, a sweeping suite inspired by the demographic and political evolution of San Francisco, from the pre-colonial period to the contemporary tech-dominated era. His 16th album as a leader, Golden City is slated for release August 30, 2024 via Zenón’s Miel Music label.
Commissioned by SFJAZZ and the Hewlett Foundation, Golden City premiered at the SFJAZZ Center in 2022 with a production designed for an unusual all-star trombone-centric nonet. The inveterately curious Zenón embraced the assignment by delving into California’s history, “all the way back to the beginning with Native communities,” he says. “All the way back to when it was Mexico, and the Gold Rush, and the waves of Asian migration. I talked to about 50 individuals and came out the other side with a lot more information to feed the creative process.”
While Golden City isn’t programmatic, it’s a body of music deeply informed by the places and people Zenón visited. More than a musical presentation, the work became a multimedia production in collaboration with Opera Parallèle set designer Brian Staufenbiel and projection designer David Murakami, who created a visual environment for the evening-length work, which features 10 interconnected but independent movements.
While he went into the research without a sense of the kind of ensemble he’d be writing for, Zenón came to hear a brass and rhythm section nonet pivoting on the captivating guitar of Miles Okazaki. The group is built on the oft-paired tandem of pianist Matt Mitchell and drummer Dan Weiss, with whom he’s often worked, and bassist Chris Tordini, who has sometimes expanded that trio to a quartet. The wild card is percussionist Daniel Díaz, “who I know from Puerto Rico,” Zenón says. “I’m always trying to find ways to collaborate with him. He’s a special musician who can play all the percussion, all the street stuff, and read anything.”
The formidable horn section features trombonist Alan Ferber, Diego Urcola on trumpet and valve trombone, and Jacob Garchik on trombone and tuba. The instrumentation reflects Zenón’s formative experience soaking up the sounds of Latin music innovators like Willie Colon, Los Van Van, and Rubén Blades. “There’s something about the darker brass timbre of that configuration I really like, something that’s punchy and dark and not too brassy,” he says. “But really, it’s about these musicians. I love all those guys and how they play.”
The album opens an elegiac solo saxophone passage that evolves into “Sacred Land,” an incantatory invocation. The intricately interlocking themes woven through “Rush” evoke that epochal impact of gold’s discovery at Sutter’s Mill in 1848, “a before and after” that Zenón evokes with “this idea of layering space within space where it feels like a rhythmic puzzle,” he says. “It subdivides space into something that’s meant to symbolize lots of movement and people going in different directions.”
His deep research into the history of the Bay Area’s Chinese-American community informed “Acts Of Exclusion,” a punchy piece built on a long row of pitches that Zenón rearranged, restoring tonality to an atonal sequence inspired by the Chinese Exclusion Act of 1882. He explores a very different atonal mood on the piano-and-bass driven “9066,” a title that refers to FDR’s notorious Executive Order that interned people of Japanese descent after Pearl Harbor. Mostly through composed, it’s a forbidding piece that uses the four numerals as the basis for rows, tones and rhythms. The whole form is played three times, with different layers added on each repetition.
“Displacement and Erasure” refers to the waves of gentrification that have swept through San Francisco’s working-class neighborhoods, a force Zenón witnessed firsthand during his 14-year stint as a founding member of the SFJAZZ Collective. The piece sounds like a theme from a gritty urban neo-noir film, with a misplaced pulse that shifts throughout the tune. The pulse is also what drives “SRO,” which starts with due deliberation and gradually gains momentum. Zenón explores a different kind of swagger with “Wave Of Change,” a Mingusy blues lament that lands with the inexorable power of tsunami.
Sinuous and inviting, “Sanctuary City” is a contrafact of “Sanctuary,” drawing on the melody, form and chord changes of Wayne Shorter’s classic piece introduced on Bitches Brew. It’s a respite that invites a celebration, which arrives with Caribbean flair on “Cultural Corridor,” a plena-powered piece celebrating San Francisco’s so-called “Cultural Districts,” such as Japantown, Calle 24, and SOMA Pilipinas. With “Power of Community,” Zenón concludes Golden City with a deep, calming breath, paying tribute to the culture workers and community activists “holding everything together,” he says. As a postscript, years after he completed the suite, Zenón added “Golden,” an epilogue track that reflects back on the journey and seems to offer a tenuously optimistic take on the region’s future.
The future couldn’t look much brighter when it comes to Zenón’s creative output. Born in San Juan, Puerto Rico on Dec. 30, 1976, he’s one of the most celebrated jazz artists of his generation. Recipient of a MacArthur Fellowship at the age of 31, he’s also a Guggenheim Fellow and was recently named a 2024 Doris Duke Artist. His previous album, 2023’s gorgeous ballad session with Venezuelan pianist Luis Perdomo El Arte Del Bolero Vol. 2, won the 2024 Grammy for Best Latin Jazz Album.
It’s been a fascinating journey as his musical move away from home ended up bringing him back to the island. Already a standout musician steeped in European classical music when he became fascinated by jazz in his mid-teens, Zenón spent the next decade immersing himself in jazz’s harmonic and rhythmic intricacies at Berklee and the Manhattan School of Music. But Zenón’s distance from home gradually brought Puerto Rican music into his keen focus.
He’s released a series of revelatory albums delving into various Puerto Rican traditions and the Latin American songbook. But his purview encompasses a far-flung constellation of musical idioms and situations, driven by his interest in history, people, and the forces that shape society. What sets Golden City apart is the way the music was informed by his interactions with the communities that have shaped the Bay Area. Leading by example, Zenón followed his own curiosity, delving into the history of one of the world’s iconic cities. More often than not the stories aren’t pretty, but the music finds the beauty and resilience that give San Francisco its soul.
HUMBERTO RAMÍREZ CELEBRARÁ 40 AÑOS EN LA MÚSICA CON UN CONCIERTO MEMORABLE
(5 de junio de 2024, San Juan, Puerto Rico) – El trompetista, compositor, arreglista, productor y director musical puertorriqueño Humberto Ramírez cumple 40 años en la música.
Impulsado por su papá Don Pipo Ramírez, quien es saxofonista y director de orquesta, Humberto se adentró en la música, formándose en instituciones prestigiosas como la Escuela Libre de Música de Hato Rey, Berklee College of Music, y Drive School of Music en Los Ángeles.
En octubre de 1984, y por cuatro años consecutivos, tocó, arregló, produjo para la orquesta del Maestro Willie Rosario que también dirigió. En 1989 comenzó a hacer lo mismo con la orquesta de Tony Vega y tiempo después se convirtió en el director, arreglista y productor de “La Mujer de Fuego”, Olga Tañón.
Como arreglista, productor, compositor y director musical ha explorado todos los géneros musicales, trabajando con grandes estrellas como: Marc Anthony, Gilberto Santa Rosa, Willie Colón, La India, Rubén Blades, Daddy Yankee, Tito El Bambino, y Zion, por solo mencionar algunos.
En 1992 debutó en el jazz con su primer álbum titulado “Jazz Project”. Desde ahí su carrera en ese género continuó en ascenso convirtiéndose en el máximo exponente e impulsor del Jazz en Puerto Rico. Ha grabado 36 discos de jazz, tiene su propio festival llamado Puerto Rico Jazz Jam, instituyó los Big Band Mondays, y su programa de radio Mi Música Favorita.
Ha trabajado con músicos prestigiosos como Chick Corea, Herbie Hancock, Gato Barbieri, Paquito D. Rivera, Chucho Valdés, Gonzalo Rubalcaba, Michel Camilo, Eddie Palmieri, entre muchos otros.
Ha tocado con su orquesta para dos presidentes de Estados Unidos: Bill Clinton (1997. Toma de Posesión) y Barack Obama (2009). Tiene 4 nominaciones al Grammy americano y 1 Grammy ganado con el disco “Olga Viva, Viva Olga”. Recibió una nominación al Latin Grammy en 2013 con la producción “Sentimentales” junto a Lucy Fabery. Además, ha recibido 6 discos Platino, 12 discos de Oro, 4 Visionary Awards y 6 Premios Tu Música.
Todo esto y más será condensado en un concierto titulado “Humberto Ramírez: Mis 40 Años de Jazz… y Salsa” que se llevará a cabo el 10 de agosto a las 8 p.m. en la Sala Sinfónica Pablo Casals del Centro de Bellas Artes Luis A. Ferré en Santurce. Con su Big Band compuesta por 20 virtuosos músicos y 2 coristas, Humberto interpretará éxitos que ha arreglado y/o producido para grandes estrellas y de su repertorio original en el jazz. También estrenará música nueva que formará parte del álbum de jazz #37 de su carrera.
Los intérpretes Michelle Brava, Víctor Santiago y Charlie Cruz son los invitados especiales a este banquete musical, cuyos boletos ya están a la venta en Ticketcenter (www.tcpr.com) y Bellas Artes (787.620.4444)
7 VIRTUAL JAZZ CLUB’S CONTEST 10th EDITION: WINNERS ANNOUNCED!
The 7 Virtual Jazz Club is proud to announce the winners of the 10th edition of the contest
Milan, May 20th 2024 - During a live streaming event, the judging panel and the finalists joined the award ceremony for the Pros & Amateurs categories.
Pros category
First prize goes to Mauro Sigura Quartet (Italy) for La danza di Amarech.
Second prize goes to LRK Trio (Russia) for No tears.
Thrid prize goes to Max Bessesen (USA) for Sendoff.
Amateurs category
First prize goes to AB Quartet (Italy) for Lux Originis.
Second prize goes to Milan Verbist (Belgium) for Dark days, darker nights.
Third prize goes to Alex Laurenzi Quintet (USA) for Do you see my brother and my sister?
Honorable Mentions
Dominik Kisiel (Poland) – awarded by John Fenton.
James Fernando & Victor Provost (USA) – awarded by Yoko Miwa.
The 7 Virtual Jazz Club’s Team wants to thank all the contestants and the international Jury that supported this edition.
The call for pre-entries for the 11th edition are open until June 1st at a reduced fee.
The application will be open from June 2nd to September 27th.
The new edition will be open to two categories per genres: Jazz and Beyond Jazz.
For more information, please check out on our official website.
Reseña Puerto Rico Jazz Fest, Domingo 19 de mayo, 2024
Por Wllbert Sostre Maldonado para Puerto Rico Jazz Blog
Berklee en Puerto Rico
El último día del Puerto Rico Jazz Festival comenzó con la excelente presentación de los estudiantes de Berklee School of Music dirigida por el Profesor Eguie Castrillo. En esta ocasión el Profesor Castrillo les asignó a los estudiantes una encomienda especial, rendir tributo a una de las agrupaciones más importantes en la historia de la música boricua, el super grupo Batacumbele.
Los estudiantes demostraron desde el comienzo estar a la altura de la encomienda en los temas "May Day" y "Se le ve".. Para el tema "Báilala" se les une en la voz uno de los miembros originales de Batacumbele, el cantante y trompetista Jerry Medina.
Luego se unirán otros dos miembros originales de Batacumbele, que ya se habían presentado la noche anterior; Giovanni Hidalgo y Néstor Torres. El repertorio también incluyó "Sin egoísmo" y "A la i olé".
Con Eguie Castrillo en el timbal y dirección, los estudiantes y egresados de Berklee; Diego Castrillo Vilches en la batería, David Antonio Rosado Ortiz en las congas, Jailene Michelle en la flauta, Rafa Moreno, Luis Daniel Rivera Gotay, Milton Delgado, Andres Escalona, Fernando Crespo, Omar Becerril Barrios, y Juan Pablo Correa.
Harold López-Nussa
Dándole continuidad a la gran tradición de pianistas cubanos, sube al escenario un virtuoso del piano, el cubano Harold López-Nussa, acompañado por su hermano Ruy Adrián López-Nissa en la batería y Luques Curtís en el bajo.
Harold presentó música mayormente de su más reciente producción discográfica "Timba a la Americana", comenzando con los temas originales "Funky" y "Hope". Harold de inmediato hace despliegue de su gran técnica y musicalidad. Entre los primeros temas también incluyó la composición de su hermano Ruy Adrián, "Guajira".
El gigante del saxofón tenor, el boricua David Sánchez sube al escenario para deleitar al público con su virtuosismo en la segunda mitad de la presentación, en los temas "Mal du pays" y su composición original, la melodiosa "Canto #1".
David Sánchez permanece en tarima para acompañar a la poderosa voz y sabor de la cantante cubana residente en Puerto Rico, Daymé Arocena, en los temas "La Rumba" y "Tierra Mía". En este último tema Daymé puso a bailar y a cantar al público.
William Cepeda Afro Puerto Rican Big Band Jazz Orchestra
Cerrando estos tres días de excelencia musical, llega el virtuoso del trombon, multinstrumentalista, compositor, arreglista, educador y defensor de la música y cultura puertorriqueña el Doctor William Cepeda y su Afro Puerto Rican Big Band Jazz Orchestra.
Cepeda presentó música de su más reciente grabación "The Sound of Puerto Rican", composiciones y arreglos de jazz magistralmente fusionados con música puertorriqueña; bomba, plena, danzas y música Jibara.
Bajo la precisa dirección de William Cepeda los integrantes de la Afro Puerto Rican Big Band deleitaron al público con su gran sonido. La Afro Rican Big Band, primera Big Band dedicada exclusivamente a la fusión del jazz con la música puertorriqueña son; Kalinell Sanjurjo López en la voz, Antonio Luis Orta y Luis Torres en el saxofón alto, Iván Renta y Luis Rodríguez en el saxofón tenor, Adriano Pancaldi en el saxofón barítonos, Yturvides Vilchez, Jan Duclerc, y David Piro Rodríguez en las trompetas, Rafy Torres, Mario Ángel, Steve Sigmund y Danny Fuentes en los trombones, Edwin Colón Zayas en el cuatro, Eduardo Zayas en el piano, Jesus Colón en el bajo, Francisco Alcalá en la batería, y John Rivera y Manuel Rivera en la percusión.
William Cepeda deja nuevamente demostrado ser un excepcional compositor y arreglista con temas donde el jazz y la música puertorriqueña se complementan y que en ocasiones tienen características sonoras cinemáticas. Parte del repertorio fue; "Atrevida" con ritmos de Holandé y Gracimá, "Afro Vals", "Za Za" en ritmo de Cuembé, "Puerto Rico Jazz Suite" una mezcla de Gracimá, Holandé, Seis Corrido, Yabá, Plena, Mapeyé y Danza, "Súbito" en ritmo dé Cuembé y en el que William muestra la herencia taína tocando los caracoles, y "Danza Sentimental".
En el ritmo de Yubá del tema "Oya Oye", entra a escena la gran bailadora Maribella Burgos demostrando con su exquisita ejecución la elegancia y belleza del baile de bomba.